TRASA: VRCHLABÍ – ŠPINDLERŮV MLÝN, LOKALITY SO 07, SO 08, SO 09 A SO 11
Investor stavby: Královéhradecký kraj
Správce stavby: Správa silnic Královéhradeckého kraje
Zhotovitelská firma: Vertico s.r.o. Ústí n.L.,
Spolupráce na projektu a autorském dozoru: Ing. Vladimír Marx, TK Atelier s.r.o., Hradec Králové
Autor příspěvku: Ing. Jiří Petera
Úvod: Tento příspěvek navazuje na první část reference o řešených skalních svazích v Krkonoších z května 2014.
V roce 2014 pokračovaly a byly dokončeny stabilizační práce na skalních svazích ve 4 lokalitách. Podle stupně nestability a rizik spojených s možným impaktem přilehlé silniční komunikace II/295 byly použity rozdílné stabilizační metody.
Lokalita SO 07 Před Labskou soutěskou
Skalní svah v mírném oblouku byl stabilizován odbouráním nestabilních částí, zmírněním sklonu a vytvořením volného akumulačního prostoru v patě.
Lokalita S0 08 Studené koleno
Tato lokalita byla zařazena mezi nejvíce rizikové. Řešení stabilizace svahu zde spočívalo v použití několika metod podle proměnlivosti morfologie, podle nebezpečí pádu balvanů z vyšších svahových posic a podle lokálního exponování svahu srážkovou a průsakovou vodou.
Lokalita SO 09 Pod Bártlovou lávkou
Lokalita Pod Bártlovou lávkou měla zčásti charakter skalního svahu a zčásti charakter opravy stávající zárubní zdi. Skalní svah byl stabilizován odbouráním nestabilních částí a nesouvislým opláštěním záchytnými sítěmi. Zárubní zeď byla lokálně zesílena a zdivo i jeho líc bylo opraveno dozděním chybějících částí, vyspárováním a otryskáním povrchu.
Lokalita SO 11 Pod Mlýnem
Lokalita Pod Mlýnem se vyznačovala nepravidelným reliéfem skalního svahu, v jedné části zatěžovaného na horní hraně svahu sloupem vrchního vedení VN ČEZ. Skalní svah byl stabilizován odbouráním nestabilních částí a nesouvislým opláštěním záchytnými sítěmi. Pod sloupem ČEZ bylo provedeno zpevnění skalního masivu šikmými horninovými kotvami.
Stabilizace skalních svahů podél silnice II/295 byla dokončena na podzim 2014. Realizací uvedených opatření se výzazně zvýšila bezpečnost provozu na silnici. Proponovaná životnost provedených opatření je několik desítek let.
Zpracoval: JIP 14.01.2015