Naše firma byla pověřena provedením a koordinací průzkumných prací, jejichž úkolem bylo soustředit informace pro projekt rekonstrukce silnice v délce cca 9,5 km. Silnice vede horským terénem z centra Špindlerova Mlýna přes Dívčí lávky, Medvědí koleno, Sedmidolím až do vrcholové oblasti pohraničního hřebene, kde končí ve Slezském Sedle u Špindlerovy boudy. Silnice byla vybudována ve 20.letech minulého století a překonává výškový rozdíl téměř 500 m (ze 718 do 1199 m n.m.). Za více než 80 let od doby vzniku se na komunikaci “podepsaly” účinky dopravního zatížení a drsného klimatu. Projevily se v podobě četných poruch, zejména lokálními deformacemi zemního tělesa a degradací asfaltového krytu s četnými prokreslenými trhlinami.

V současné době se z iniciativy KÚ Královéhradeckého kraje připravuje projekt zapojení silnice do integrovaného záchranného systému, který m.j. umožní vzájemnou výpomoc záchranářských složek na české a polské straně Krkonoš.

S ohledem na současný porušený stav a budoucí provozní potřeby je třeba silnici rekonstruovat.

Projekt rekonstrukce vyžadoval pořízení potřebných informací o stavu vozovky a podloží silnice, aby bylo možné zpracovat návrh oprav a co nejpřesněji sestavit rozpočet stavebních prací. Jelikož silnice je vedena rozmanitým horským terénem v údolích a po svazích, daly se předpokládat složité geotechnické poměry v podloží vozovky.

Pro zjištění potřebných údajů byly použity následující metody:

  • Podrobné geodetické zaměření trasy
  • Nedestruktivní diagnostika vozovky
  • Inženýrskogeologický průzkum

V průběhu měsíců září až listopadu 2004 se podařilo provést všechny potřebné průzkumy, jejichž zadavatelem bylo město Špindlerův Mlýn.

Co průzkumy přinesly?

  • Měřická skupina firmy 1.geodetická Vrchlabí založila po trase silnice podrobné pole pevných bodů, z nichž je možné dále pořizovat detailní mapové podklady v jednotlivých úsecích trasy a body dále využívat pro kontrolní geodetická měření v průběhu stavby. Pro zaměřování pevných bodů byla m.j. použita metoda přesného měření pomocí satelitu GPS.
  • Pojízdná zkušební laboratoř firmy IMOS Brno a.s. pořídila data o stavu vozovky pomocí deflektometru v celé délce trasy. Ze spojení těchto dat s laboratorními rozbory konstrukčních vrstev vozovky a informacemi pořízenými při podrobné prohlídce vozovky v terénu vzešel návrh na opravu vozovky.
  • Pracovníci firmy Ing.Jiří Petera – JIP Hradec Králové zajistili podrobný inženýrskogeologický průzkum podloží trasy silnice. Ke stanovení geotechnických charakteristik podloží silnice byl použit komplex vrtných sondážních prací, kopaných sond, polních zatěžovacích zkoušek a laboratorních rozborů zemin, zohledněný s celkovou znalostí geologické skladby a vodního režimu v zájmovém území.

Závěr

V současné době je pomocí uvedených průzkumných metodik soustředěn dostatečný soubor údajů pro projekt rekonstrukce silnice, který zajiš»uje firma TENET s.r.o. Trutnov.

Nezbývá nám než se těšit, že v nejbližší době dojde k realizaci díla. Cílem rekonstrukce by měla být “citlivá” obnova vozovky a zemního tělesa, s minimálními negativními dopady na nádhernou přírodu Krkonošského národního parku. Předpokládá se, že i do budoucna bude na silnici zachován zvláštní dopravní režim, s vjezdem do území KRNAP na povolení.

Pozn.:
– Na animaci jsou fotografie z terénní fáze průzkumých prací z období 08 – 11 / 2004.
– Letecké snímky pořídil spolupracovník Dr.Smutek dne 12.10.2004.

animace z leteckého snímkování lokality

letecké záběry - geologický průzkum Špindlerův Mlýn

Comments are closed.